fredag 31. august 2012

Oppgave 1 side 376.

Se gjennom gamle og nye reklamefilmer. sett en liste over virkemidler i de gamle og nye filmene og diskuter likheter og forskjellerpå dagens reklamefilmer i forhold til de som 10, 20 eller 30 år gamle.



Reklamer fra for 10 år siden: 2000
http://www.youtube.com/watch?v=_rMnly7_qos
    1. Pringles.
Pringlesreklamen er delt opp i 2. først en del som er delvis animert, den andre delen er animert.
Del 1.Virkemidler, denne del av reklamen har virkelige barn som for reklamen til og virke mer troverdig. Den er delvis animert. Med det mener jeg at barnens ansikter kommer til syne i en blomst som er animert dette tror jeg er et virkemiddel som er til for å gjøre reklamen morsom for barn. Alle barnene i reklamen er glade noe som vil ha innflytelse på barnene som ser reklamen.
I starten synger de "Everybody pringles", som om det var noe alle burde spise, dermed er det et sender argument.
Del 2. Virkemidler i den andre del av reklamen er at den er animert. Alle personen er glade og fornøyd.
    2. Power Rangers Rescue
Power Rangers Rescue er fremstilt på en kul måte i reklamen. Dette er gjort ved hjelp av Lys, Fart, Farger. Lyset blinker fort og er i mange forskjellige farger. Fargene gir et inntrykk av energi og spenning. Med fart som er virkemiddel mener jeg for eksempel klipperytme, lyset osv.
Dette er definitivt leketøy for gutter.
    3. M&M's
M&m's reklame er fremstilt som noe morsomt som alle liker. Reklamen er dog vendt mot barn. Reklamen inneholder fart, spenning, fantasi og uvirkelig hendelser. Reklamen har også kontraster, eks på dette er de to hendelser som foregår samtidig. Kaoset inne i byen (som jeg for inntrykk av), det rolige, langt fra stresset villakvarteret . Dette skaper kontraster som de fleste vil synes er morsom.


Reklamer fra for 20 år siden: 1990
    1.Colgate:
http://www.youtube.com/watch?v=lrX7ry53Aw8
Virkemidler i reklamen er personifisering. Tannbørsten snakker og oppfører seg som et menneske.
Reklamen er også for alle i alle aldre.
    2. Coca Cola
http://www.youtube.com/watch?v=Knqm9LE5e4U
Coca Cola's reklame gir et inntrykk av at man kan mye mer når man drikker produktet.
Dette er ikke en reklame for å selge et bestemt produkt, men en reklame for å selge imaget til Coca Cola.
   3. Jeep Cherokee
http://www.youtube.com/watch?v=RUrpXfZRq8A
Virkemiddel i reklamen er kontraster, fra den flittige skole gutten, til den "badboy" Jeep'en.

Reklamer fra for 30 år siden: 1980
    1.Colgate:
http://www.youtube.com/watch?v=gdcVRueT2cw
Reklamen bygger på fellesskap og humor.
    2.Coca cola:
http://www.youtube.com/watch?v=CD6j_7bgrtA
Coca Cola reklamen handler om fellesskap også. den oppfordrer folk til å drikke produktet i bakgrunns musikken, hvor de synger "have a coke, and a smile".
    3. McDonalds:
http://www.youtube.com/watch?v=AU1iq9rqYJ0
McDonals reklame er for barn tipper jeg. Flere virkemidler som er brukt i barnefilmer/programmer, spiller inn. Reklamen er bygd litt opp som et eventyr, vi har den gode og den onde (han som prøver å stjele burgerne), dette prøver han på 3 ganger før han får det til (3=eventyrstall). Og tilslutt har vi en happy ending hvor alle blir venner.
Reklamen er også humoristisk.




1 kommentar: